2006-04-20

Den bortglömda anti-stereotypen

Fackförbundet LO är i full sving med sin valkampanj. De ställer inte upp i valet, men de väljer ändå att föra politisk talan för sina medlemmars pengar, oavsett vad medlemmarna råkar rösta på.

Kampanjen sträcker sig över ett halvdussin ansiktsbilder och professionellt utformad PR-text med ett personligt namn som undertecknare till de i stort sett identiska uttalandena. Kampanjen är nästan heltäckande.

På bilderna ser vi en hotellreceptionist som råkar vara så ung som 32, en sjuksköterska som råkar vara man, en pappersarbetare som råkar vara kvinna och en vaktmästare som råkar vara svart. Vilket yrke den mörkhyade svensken i själva verket är utbildad till förtäljer inte marknadsföringen.

Bland alla dessa ansiktsbilder av vilka människor det är som minsann bygger Sverige medan motståndarsidan säkerligen vill göra motsatsen är det ett ansikte som jag verkligen saknar. Jag menar att jag verkligen, verkligen önskar att LO eller vilket annat fackförbund som helst kunde ta fram det ansiktet, visa upp människan och hans åsikter på människohöga plakat över hela staden och berätta att han också bygger Sverige.. eller skulle bygga Sverige om det inte vore för facket.

Bland vaktmästare som råkar vara svarta, sköterskor som råkar vara män och pappersarbetare som råkar vara kvinnor önskar jag att jag fick se en byggarbetare.

En byggarbetare som råkar vara lett.



/ Per

Inga kommentarer: