2006-02-21

Jag begriper inte trender

Jo alltså, jag vet vad en trend är, men jag begriper dem inte.

Jag förstår att en trend är när flera människor ungefär samtidigt bestämmer sig för att blått är snyggare än grönt, att sex på tre är mysigare än sex på fyra, att bananer inte behövs i milkshake eller något liknande underligt påfund. Det begriper jag. Jag begriper också att trender väldigt ofta försöker "skapas" av initiativrika, uppfinningsrika personer som kanske har lyckats få in en lyckträff tidigare i historien och har blivit en sådan där som folk tänker på när de tänker "trend".

Men inte ens de trendigaste av alla trendgurus (vem nu det kan vara) har alltid rätt. Snarare har de oftast fel. Oftast föreslår de helt utomjordiska kollektioner och kombinationer av material och färger som aldrig slår över huvud taget för att det är opraktiskt eller obekvämt eller för att folk i allmänhet tycker att det blev ganska fult ändå. Dessutom försöker trendmedia ofta själva skapa trender genom att uppmärksamma något, skriva massor om det och sätta upp löpsedlar med "Nya banantrenden - ingen banan!" och "I höst skall det vara grul färg på skjortpolon!".

Till och med begriper jag att det finns människor som får syn på dessa självutropade trender och tycker "Jag har ändå aldrig gillat banan" eller "Det där tyckte jag var snyggt" eller "Jag har alltid velat stoppa ner jeansen i stövlarna men har aldrig vågat förr".


Nu kommer vi till det roliga, nämligen det jag inte begriper: Är det meningen att folk skall följa trenden? Är det meningen att trenden skall skapa medlemar, skapa följeslagare? Vad är det för slags människor som dekorerar om sina hem för att tidningen "Sköna Hem" sagt att "Nu är det grönt som är skönt istället för blått"? Jag hoppas att de inte finns alls, men jag misstänker att ni som läser känner minst en person som gör så. Minst en person som plötsligt köper grula skjortor trots att han eller hon alltid hatat grult tidigare, bara för att Zapata-Åke Fotbollsproffs nästan hade på sig en grul skjorta på omslaget till senaste "Plaza Man"?

Jag kanske till och med trampar några av mina vänner på tårna när jag säger såhär - men vem fan är det som följer trender egentligen? Vad har de i huvudet? Var har de initiativförmågan, självständigheten, sin egen personliga smak och stil?

Eller är det just det som är problemet? Är det just människor som saknar eget tycke och smak, som saknar självständighet och egen stil, som väljer att följa trenden oavsett om den är snygg eller ful, dyr eller billig, etiskt riktig eller omoralisk?


Det slår mig att detta inte handlar om kläder. Detta handlar om vad vi vill som människor. Vad som är viktigt för oss. Vad som definierar oss, vad som gör oss till levande, tänkande, reflekterande varelser som kan lära sig och förbättra sig. Det slår mig att detta handlar jättemycket om relationer, och om sex. Det handlar om att ta till sig intryck utifrån och låta de intrycken färga våra förväntningar både på oss själva och på andra... och värst av allt, det skapar - häng med nu - förväntningar på andras förväntningar av oss själva.

När du följer trenden kan du förvänta dig att andra skall uppfatta detta och se dig som trendriktig. Du planerar hur andra skall uppfatta dig, för att din förväntning av deras förväntningar har blivit sådan. Kanske har du till och med rätt. "Wear the right clothes and the part plays itself" sa Oscar Wilde, och jag har själv provat på. Om du har rätt kläder på dig i ett visst tillfälle behöver du inte ens säga något - folk runt omkring skapar sig helt själva en bild av vem du är och vad du kan. Tills du faktiskt säger något och bevisar din okunskap, alltså.


Så som jag gjorde nu precis om trender.


/ Per

Inga kommentarer: